Dienstreis Haïti week 1 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Karen Stehouwer - WaarBenJij.nu Dienstreis Haïti week 1 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Karen Stehouwer - WaarBenJij.nu

Dienstreis Haïti week 1

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

14 September 2008 | Haïti, Port-au-Prince

Gewoontegetrouw stel ik jullie weer op de hoogte van mijn belevenissen in het warme zuiden. Warm is het hier zeker. Iedere dag zweet ik me weer een ongeluk, terwijl je toch zou denken dat het een keer op moet zijn. Met een temperatuur boven de 30 graden en een hoge luchtvochtigheid wil dat wel, maar ik zal niet klagen hoor. Terug in Nederland beland ik vast in de herfst.

Maar goed, wat is er allemaal gebeurd de afgelopen week. Vorige week zaterdag zijn we naar Miami gevlogen vanwaar we na 1 overnachting verder zouden vliegen naar Port-au-Prince. Natuurlijk wisten we dat na Fay, Gustav en Hannah nu Ike onderweg was om over Haïti te waaien, maar dat dat nu uitgerekend zondag moest gebeuren... We hoorden zondag op het vliegveld dus al snel dat er geen vluchten naar Port-au-Prince gingen die dag en wij hebben ons heil gezocht op het strand van Miami. Daar hebben we eerst een winkel gezocht waar ze luchtigere kleding verkochten dan de spijkerbroek en het zwarte shirt met lange mouwen dat ik aan had, want ook in Miami was het dik boven de 30 graden. Een korte broek, hempje en bikini rijker hebben we ons op het strand geïnstalleerd en opeens leek het wel vakantie. American Airlines had ons verteld dat we maandag met de vlucht op het zelfde tijdstip als de oorspronkelijk vlucht zondag meekonden. Op het vliegveld bleek echter dat wij niet de enigen waren die in dat vliegveld wilden. We werden dus naar de vlucht van 13.00 uur verwezen. Deze vlucht liep echter wat vertraging op en toen we eenmaal allemaal zaten, bleek er een defect aan de brandstoftoevoer te zijn en kon het hele zooitje weer uitstappen. Uiteindelijk vertrokken we om 16.00 uur om rond 18.00 uur lokale tijd in Port-au-Prince te landen.

Natuurlijk had onze dag vertraging al ons schema in de war gegooid, maar ook de benodigde noodhulp in Haïti voor de slachtoffers van de stormen vraagt veel tijd. Hoewel met name Jeannette daarmee is belast. Gelukkig zijn er al genoeg partijen in actie en kunnen onze geplande partnerbezoeken verder ‘gewoon’ zonder oponthoud doorgaan.

Een dag later dan gepland konden we dus aan het werk. De ochtend was voor mij een bezoek aan SOE, organisatie die werkt aan de verbetering van de gezondheidsituatie van de wijkbewoners in Port-au-Prince, gepland. Naast het nodige gepraat heb ik een gezondsheidscentrum bezocht en kunnen aanschouwen hoe het werkt in zo’n centrum. ’s Middags had ik een gesprek met Veterimed. Dit is een organisatie die in het land diverse melkfabriekjes heeft opgezet en daaromheen diverse activiteiten doet om lokale mensen op te leiden in het houden van vee, produceren van melk en organische productie van groente en fruit. Daarnaast komen ook diverse sociale zaken aan bod, zoals de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Een zeer interessante organisatie waarvan we vrijdag ook een lokale melkfabriek hebben bezocht.

Woensdagochtend hadden we nog een afspraak in P-a-P met CPFO, een organisatie die een preventieprogramma voor HIV/AIDS uitvoert en daarbij werkt met vrouwelijke fabrieksarbeiders. ’s Middags zijn we met een mini vliegtuig naar Cap-Haïtien gegaan en hebben een bezoek gebracht aan ICC, organisatie die zich bezig houdt met de verbetering van de toegang tot gezondheidsdiensten via lokale gezondheidscomités.

Donderdag zijn we op pad geweest met GTIH. Deze organisatie richt zich op het verbeteren van de leefomstandigheden in de wijken door aangepaste technologie te implementeren. De projecten die ze ons laten zien gaan vooral over afwatering. De straten waar deze kanalen zijn aangelegd zien er keurig uit. We zien hier echter ook andere beelden van de stad die ronduit schokkend zijn. De mensen leven hier letterlijk op het vuil. Ik heb hiervan wat foto’s gemaakt die je kunt bekijken.

Vrijdag zijn we Cap-Haïtien uitgegaan met de auto om de melkfabriek van Veterimed in Limonade te bekijken. Het blijkt hier dat de gevolgen van de stormen niet beperkt zijn gebleven tot de onder water gelopen gebieden. Er is namelijk in dit hele gebied geen benzine te verkrijgen en de electriciteit is beperkt. Er kan momenteel dus geen melk en yoghurt worden gemaakt. Gelukkig wordt voor het maken van kaas een ander proces gevolgd en kan die activiteit wel doorgaan. Na een rondleiding door het melkfabriekje bezoeken we een vrouwengroep. Deze vrouwen krijgen koeien te leen. Na 4 jaar moeten ze de koeien inleveren, maar mogen ze 2 kalfjes houden. Het blijkt namelijk dat met name de mannen de veebezitters zijn en de vrouwen zijn achtergesteld en alleen thuis voor de kinderen moeten zorgen. Op onze vraag waarom de mannen dan geen koe afstaan aan de vrouwen wordt enigszins grinnekend geantwoord dat een man toch niet aan al z’n vrouwen (een stuk of 4) een koe kan geven. Tja... Verder krijgen we nog een korte rondleiding over het akkertje waar op organische wijze groente en fruit wordt verbouwd. Het akkertje bij Veterimed wordt gebruikt om de lokale boeren te leren hoe ze beter met hun grond om kunnen gaan.

Vanmorgen zijn we weer terug gevlogen naar P-a-P. Voor Jeannette stond er vanmiddag een uitstapje met Wyclef Jean en Matt Damon op het programma. Wyclef Jean is Haïtiaans en heeft een sociaal fonds voor Haïti. De 2 VIPS kwamen onder andere helpen om de mede door Cordaid gefinancierde noodvoedselpakketten uit te delen. Helaas had ik vanmiddag een andere afspraak en ging dit uitstapje aan mijn neus voorbij.

Verder kan ik nog zeggen dat alles hier in de stad behoorlijk chaotisch is. Alles krioelt maar door elkaar en er zijn ontzettend veel mensen op straat. Niet alle huizen zijn krotjes, maar veel is het allemaal niet. Er lijkt mij hier dus nog genoeg te doen voor ons. Hoewel het wel heel lastigs is om structureel iets op te bouwen in een land waar de overheid niet functioneert.

En zo is de eerste week dus alweer voorbij. Zo op het eerste gezicht is er eigenlijk weinig van de schade door de stormen te zien, maar lokaal is er wel een hoop ellende (ongeveer 337 doden, 54 vermisten, 301 gewonden, 170.780 getroffen families en ongeveer 158.600 mensen in tijdelijke onderkomens) en na de directe schade komt straks ook de schade van mislukte oogsten.

Dat was het weer voor nu. Zo zijn jullie toch weer een klein beetje meer over Haïti te weten gekomen :).

Groeten!

• 14 September 2008 - 09:33

Mama:

Hallo meis

Fijn om wat van je te horen! Je hebt ondanks de vertraging toch al veel gezien en gedaan.
    Die melkfabriekjes vind ik wel verrassend.

Kus

• 14 September 2008 - 09:54

Susan:

Het begon natuurlijk een beetje als vakantie in Miami....maar uiteindelijk gelukkig toch aan het werk! Week 2 vliegt vast ook voorbij!

X

• 14 September 2008 - 10:13

Je Vader:

Hoi kind.

Het is weer indrukwekkend hoor. Bijzonder om te lezen dat er toch, ondanks de vele negatieven invloeden, zoveel positiefs gebeurt voor de mensen in dat land.

Sterkte er mee hoor!!

• 14 September 2008 - 17:50

Irma:

Je bent weer goed bezig! Het is weer een interessant verhaal zeg. Het valt me gezien de situatie mee wat je toch allemaal hebt gedaan daar. Maar eh, wat ging er niet goed in de planning dat je wat anders moest doen dan met die twee vippies pakketten uitdelen? Matt Damon, krijg nou wat.
    Gisteren in je nieuwe huis geweest. Wat is het toch leuk. Danny vond het ook super.

groet!

• 15 September 2008 - 05:37

Hans:

Hoi Karen
    "stormachtig weekje" achter de rug. Het aantal mensen wat is getroffen door de stormen is niet gering. En dan te bedenken dat het seizoen pas is begonnen. Sluit de periode daar af zoals die is begonnen; op het strand"!! gr.

• 15 September 2008 - 08:39

Wilma:

Hoi Karen, leuk om weer over jouw wel en wee te lezen. Klinkt heftig overigens! Klinkt ook als echt werk dat bij jou past. Ik ben inmiddels na verlof ook weer aan de slag, mocht je t nog niet gehoord hebben: it's a boy en heet Milan.
    Groetjes,
    Wilma

• 16 September 2008 - 12:03

Kristel:

Ha kaatje!
    je bent weer goed bezig zie ik! Is het ook een beetje wat je ervan verwachtte, qua armoede, stormeffenten en gebruik van financiering van cordaid? Ik sluit me trouwens hélemaal aan bij de mening van je zus over de slechte planning dat je meneer Damon niet hebt ontmoet... Dan ben je zooooo dichtbij! Maar ja dan blijkt maar weer wat een weldoeners hart je hebt en je eigen belangen even opzij zet voor het helpen van mensen. Maar toch!!
    Hele dikke kus en tot snel!